Don't mess with me (or my dog)!


Hemma i Sundsvall nu.
Följande utspelade sig för ca 30 minuter sedan på Sporthallsbron:
 
Jag är ute och går med Tindra. Vi ser en man komma emot oss (man och man, ålder ca 65-70, alltså gubbe), men det är inget jag eller Tindra bryr oss om. Tindra stannar till för att nosa på en stolpe, varpå gubben saktar in. Tindra märker detta och tittar på honom, ganska nyfiket. Då böjer sig gubben över Tindra och säger "nämen hej påre", och Tindra börjar tokskälla. Detta har hänt 1000 ggr förut, och i vanliga fall så har jag rytit "tyst" till Tindra och gått därifrån, men jag är så LESS på att folk - och speciellt GUBBAR - gör så där. Dom ställer sig jättenära henne och liksom böjer sig över henne, inte konstigt att Tindra känner sig hotad och börjar skälla. Hon känner ju inte den där gubben, och har ingen aning om vad hans intentioner är.
Idag väljer jag att inte "hålla käften".

Jag - Du kan inte bara gå fram till en liten hund så där, alla hundar gillar inte det!
Gubben - Håhåhå, det där var en kaxig liten vovve du har!
Jag - Hon gillar inte att du gör så där (nu står han på huk framför Tindra som skäller)
Gubben - Nähää, jag är van sonens Grand Danois jag, då är det inga problem minsann!
Jag  - Nä men det är dom det (vid det här laget inser jag att jag nog är ganska otrevlig och börjar ångra att jag sa nåt).
Gubben - Ok, men URSÄKTA då fröken.


Vi går därifrån. Mitt hjärta bankar och jag darrar av adrenalin. Detta är nåt som jag har längtat efter att få göra så länge! Folk (gubbar oftast) fattar liksom inte att det bara är att gå fram till en hund så där. Långt ifrån alla hundar är ok med det, liten som stor. Jag vet inte om det beror på att hon är så liten och söt (hon är ju verkligen hur söt som helst) och då kanske man tror att man kan göra vad som helst, och att hon inte kommer att reagera. Jag lovar att samma gubbe säkert inte skulle böja sig fram mot en Pitbull eller Schäfer. Överhuvudtaget så ska man väl inte bara gå fram till en hund som man inte känner och liksom tro att hunden tycker att det är ok? Jag kanske överreagerar, men det borde finnas någon slags vett och etikett i det här området tycker jag.

Jag kunde kanske ha haft en lite trevligare ton, men å andra sidan så bryr jag mig inte. Jag fick ventilera, en okunnig gubbe fick tyvärr ta smällen, men vad gör det om 100 år?


Kommentarer
Postat av: Lainen

Håller med dig!!! HANDS OFF! Samma fenomen brukar uppstå med småbarn och gravida kvinnor. Tror dock att du kommer få tillrättavisa fler än honom i framtiden.

Djur är individer och inte allmän egendom.

Vem fan kliver fram till en främmande människa och börjar klia bakom örat utan fråga först? :P

Då får man räkna med skäll eller smäll.

2008-09-12 @ 17:12:10
URL: http://ladyxanax.blogg.se/
Postat av: Jessica

EXAKT!!!!!

Tack Lainen!

2008-09-12 @ 19:15:58
URL: http://jessiekay78.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0