Självkänsla nu!


Jag är här nu.
Jag tycker att det är lite jobbigt att ha en blogg just nu, speciellt när den är bubbelgums-rosa och har väldigt många söta bilder på min lilla Tindra. Ett rosafärgat skimmer är det sista min värld är. Jag känner mig nästan lite falsk och jag önskar att jag kunde berätta allt som händer i mitt liv, men jag har ju en image att tänka på, haha, närå, skämt å sido, men jag tycker att det är jobbigt att dela med mig av bara bra saker, men av respekt dels till mig själv, men framför allt  av respekt för andra i mitt liv så väljer jag ju att inte lämna ut "dåliga" saker. Jag har flera gånger haft lust att skriva EXAKT hur jag känner angående saker och ting som sker omkring mig, oavsett om det handlar om Niclas, mina föräldrar, mitt jobb eller mina kompisar, men jag tycker att det är fel eftersom dom inte har en chans att försvara sig, eftersom jag bara delar med mig av min version.

Jag har de senaste veckorna mått riktigt dåligt, och just nu befinner jag mig i en liten kris. Inget jag inte tror att jag inte klarar av, men just nu är känns det lite mörkt. Jag tackar mig själv för att jag har sparat massa semesterdagar som jag kunde ta ut den här veckan. Det känns skönt att bara vara hemma och inte behöva sätta på mig jobb-masken.
Jag kom nyss på en rolig sak som jag skrev förra veckan, att det är "antingen eller". Då handlade det om smink och hår. Antingen är sminket snyggt och frillan kass, eller så är det tvärtom. Det är aldrig bra tillsammans.
Sån är jag. Nästan. Detta lät bättre i huvudet innan jag började skriva det, men vad jag försöker säga är: Jag är antingen snygg eller så mår jag bra. Jag kan tydligen inte vara snygg och må bra samtidigt (må bra - alltså känna mig lugn, trygg och till freds med mig själv och livet). Just nu känner jag mig rätt snygg. Jag tycker att jag har ätit och tränat mig till en bra kropp som jag känner mig väldigt nöjd med, jag är nöjd med mitt mörka, blanka hår och jag vet att jag har ett fint leende. Men inombords skriker jag. Jag känner mig nästan trasig. Hur lär man sig att älska sig själv? Hur lär man sig att känna att man duger precis som man är?
INGENTING betyder nåt om man inte mår bra i sig själv, i själen. Det spelar ingen roll hur man ser ut, allt är bara en fasad ändå, och ju snyggare fasaden är, desto mer finns det att dölja.

Jag har kommit till insikt med massa saker. Den viktigaste saken är min usla självkänsla. Jag har ett bra självförtroende, men nästan ingen självkänska alls. Detta är ett helt nytt begrepp för mig, vaddå dålig självkänsla liksom? Räcker det inte med ett bra självförtroende? Nope, verkligen inte.
Jag har precis börjat läsa Mia Törnbloms "Självkänsla nu!", den ska ju vara guld värd har jag hört, och jag hoppas verkligen det. Det är ju inte så att en enda bok ska hjälpa mig hitta rätt i livet, men kanske en spark i rätt riktning i alla fall!

Åh herregud vad jag har babblat nu, men jag känner på nåt litet, skruvat sätt, att jag vill dela med mig av lite av mina tankar. På nåt sätt hjälper det.
Tack bloggen, tack för att du "lyssnar". :-)
/Jessan.

Kommentarer
Postat av: Lotti

Va skönt att du skrev om vad som tynger dig. Har varit orolig för dig! Krisen kommer du klara dig ur, de vet jag, det är en sån period nu. Men nu kommer snön och lyser upp tillvaron lite mer!



Och du, det är inte Laxen imorrn. Han kunde inte så det är Sebbe så du vet :-)

2008-10-30 @ 14:37:48
Postat av: Chris

Självkänsla nu är superbra! jag har själv läst den två gånger. den gav mig massor!!

Du är stark tjejen. Det var starkt att skriva ditt inlägg. Ha det gott så ses vi snart hoppas jag! kram

2008-10-30 @ 20:22:09
Postat av: Lina

Hej vännen! Bara att du skriver och formulerar dina tankar tror jag är en hjälp på vägen. Hoppas att det vänder snart!



Och jag är precis tvärt om, har alltid haft en bra självkänsla och varit lugn i mig själv, men aldrig haft något bra självförtroende:)

2008-10-31 @ 06:42:44
URL: http://wellingtoncalling.osterhult.com/
Postat av: Sara

Hej Jessica!

Jag känner igen mig i mycket du skriver. Självkänsla är knepigt, jobbar också på det, känns som man är skyldig sig själv att försöka få till det och bli starkare. Kommer gå fint, bara att du är medveten gör att du ligger nära målet, många som inte kommit i närheten av det! Säg vad du tycker om boken sedan, jag funderar på att skaffa den!

Kram på dig. / Sara

2008-11-01 @ 11:19:26
URL: http://enoc.blogg.se/
Postat av: Joanna

Sök hjälp vännen! Få ngn utomstående se på dina problem, så ska du se att det blir bra! Jag vet - Göran är det bästa som hänt mig! Lycka till!

2008-11-01 @ 21:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0