Min värsta och min bästa jul.

Förra året var ingen lyckad jul. Efter mycket ångest och vel fram och tillbaka så gjorde jag slut med min dåvarande pojkvän (kändes ju väldigt taskigt att göra slut dagarna innan jul), och mitt i min egna misär så kommer min mamma med väldigt tråkiga och jobbiga nyheter om hon och hennes sambo. Jag tror aldrig jag varit så arg och lessen för min mammas skull nån gång, jag peppade henne och sa "du kommer klara detta, kasta ut karln"!!  Detta gjorde att vi inte kunde fira jul enligt tradition, så jag "tog mamma under mina vingar" och sa att vi firar jul hemma hos mig istället, hon, jag, brorsan och hans dotter. Det var jättemysigt, men vi satt nog alla med tårar i ögonen vid mer än ett tillfälle och klumpen i halsen var konstant. Det var det bästa vi kunde göra av situationen, och det blev ju ganska bra ändå till slut, det var nog dagarna innan som var dom värsta egentligen nu när jag tänker efter. Det finns en till jul som också var jättejobbig, och den är pappa-relaterad. För att göra en lång historia kort: jag hade dubbelcheckat att jag skulle komma till han och Ulla, säkert 3-4 ggr, och när jag åker hem till dom så är dom inte hemma. Jag sitter i min bil utanför deras ut i 1 1/2 timme och går från vara irriterad till orolig till förbannad. Irriterad för att jag dubbelkollat senast kvällen innan, orolig för att ingen av dom svarar i sin mobil, och förbannad när dom till slut kommer hem och pappa säger: "är du här redan, va kuul"!! Jag ville nita honom.
"JA, JAG ÄR HÄR REDAN, OCH HAR BARA SUTTIT HÄR I 1 1/2 TIMME!!!". Inte så kul.

Min bästa jul - än så länge - var julen 2000. Jag bodde i New York, och den 23/12 säger min chef åt mig att springa upp och hämta ett fax som kommit. Jag suckade lite och tänkte "fan va lat hon är, kan hon inte gå upp EN våning och hämta det där jäkla faxet själv??". Jag hämtar det faxade dokumentet och ser att det står Haugen-gruppen längst upp på sidan (vilket är företaget som min syster jobbar på), och det stod en ingående beskrivning på papperet typ "Guest X will be arriving at JFK on the 23rd of December, and guest X needs to be picked up at 7 p.m" och så vidare. Jag fattade ingenting först, men sen insåg jag ju att X var min syrra Madde, och blev helt överlycklig!!! Hon och Monica, min chef, hade planerat detta in i minsta detalj, och på kvällen åkte vi alltså till flygplatsen och hämtade henne! Hon hade smugglad med sig en färdigkokt skinka som vi griljerade med Johnnys senap och ströbröd, och så hade hon bakat en limpa från ett recept från min mamma! Vi fixade skinkan då på kvällen och drack glögg och berättade om svenska jultraditioner! Hur mysigt som helst!
Dagen efter, på julafton, så åkte vi in till stan och gick till Svenska kyrkan på Manhattan och tittade på Kalle Anka kl tre! På en liten tv i det lilla kapellet mitt i New York satt vi alltså och tittade på det mest svenska som finns! Dagen efter firade vi amerikansk jul och det var också jättemysigt. Jag saknar det jättemycket!

Vi får se hur den här julen blir, än så länge känns det som att det blir en underbar jul - trots att jag måste infinna mig på jobbet kl 18:15...

Så, nu önskar jag alla god natt och GOD JUL!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0